Forside Grey Dot Udgivelser
Kommende udgivelser
Tegner & forfatter
Grey Dot Anmeldelser
Smagsprøver
Grey Dot

Galleri

Grey Dot Om forlaget
Kontakt

Sex, Vold og magtkampe


Sex, vold og magtkampe
Dufeaux (forfatter) og Delaby (tegninger): Murena - Moderens cyklus. Oversat af Ole Steen Hansen. Bind 1-4 samlet i boks. Purpur og guld, Af sand og blod, Den bedste af alle mødre, De som skal dø. 498 kroner. Kan også købes enkeltvis for 148 kroner stykket. Forlaget Faraos Cigarer.
Belgien har en stolt tradition for tegne-serier. Den europæiske tegneserietradition hviler i høj grad på belgiske skuldre med Tintin, Splint & Co., Vakse Viggo, Lucky Luke, Smølferne og Blake & Mortimer som nogle af de mest kendte eksempler på serier, der er blevet til i Belgien.
Kendte franske tegnere arbejdede også i Bruxelles i 60erne, 70erne og 80erne, og byen er i dag i egne øjne Europas tegneseriehovedstad. Der findes adskillige skoler med tegneserieuddannelser i Belgien, som også har et tegneseriemuseum og formentlig må tilskrive tilrejsende Tintin-fans en god del af landets turisme. Den såkaldte fransk-belgiske tegneserietradition er faktisk mest belgisk, fordi det især var i Belgien, at serierne blev lavet og udgivet, også de franske tegneres.
Det er derfor ikke overraskende, at en markant ny serie kommer fra Belgien. Denne gang er det den historiske Murena, hvis første bind oprindelig udkom i 2001 og nu er oppe på syv titler. Serien har været en international succes fra starten, og i Danmark får vi nu de fire første bind - den første cyklus, som forfatterne selv kalder det - i flotte hardcover-udgaver, som tilmed er samlet i en lækker boks til reolen.
Murena er søn af Kejser Augustus' elskerinde, Lollia. Kejserens hustru får imidlertid nys om forholdet, og så får hun Lollia myrdet og sin mand forgiftet, så hendes egen bare 17-årige søn, Nero, bliver indsat som ny kejser for det romerske imperium.
Nero er ven med Murena, men den unge kejser holder sagernes rette sammenhæng for sig selv. Sådan begynder hans liv midt i magtintrigernes centrum. For kejserembedet er farligt, og man skal være både intelligent og snu for at være på forkant med den politiske udvikling. Rigmænd, hærledere og senatorer har forskellige agendaer og danner og bryder lystigt alliancer. Midt i det hele sidder Neros mor og trækker i trådene, begærlig efter magt ligesom alle andre. Neros trængsler vokser, og hans beslutninger bliver hurtigt mere skæbnesvangre og resolutte. For at være leder må man vise råstyrke og handlekraft. Og Nero spiller spillet dygtigt.
Tegneserier med historisk perspektiv har altid været populære, lige fra farverige cowboyserier og krigsserier over Prins Valiant til den oldromerske actionserie Alix.
Også grafiske romaner som Art Spiegelmans Maus, Will Eisners The Plot og den iranske samtidsfortælling Persepolis har historiske begivenheder som baggrund.
Nogle serier - fx bøgerne om den italienske eventyrer Corto Maltese og den kontrafaktiske superheltehistorie Watchmen - forholder sig mere fantasifuldt til historien, men inddrager stadig de historiske begivenheder og personer som centrale elementer i fortællingerne.
Den unge Nero er omdrejningspunktet i serien. Men omkring ham vrimler det med spændende bipersoner, som undertiden får lov at træde ind og bære historien: Claudius, Britannicus, Aggrina, Pallas, Poppea og Neros fortrolige rådgiver og privatlærer, den berømte forfatter Cicero. Det er sjovt at se disse historiske personligheder få liv i tegneserieform, og modsat filmatiseringerne af Romerrigets historie kan man selv bestemme tempoet, når man læser.
Her er heller ingen larmende special effects og forstyrrende pyrotekniske opvisninger, men al den tid og plads til oplevelse, man kan ønske sig. Modsat romanformen giver tegneserien også plads til grafisk korrekt gengivelse af datidens bygninger, tøj og ritualer uden at stopfodre os med ord og alenlange beskrivende afsnit. Tegneserieformen fungerer rigtig godt til denne type populær historieformidling. Naturligvis tager tegneserien sig nogle friheder undervejs, men bøgerne er forsynet med et lille noteapparat bagerst, og der gøres nøje rede for de steder, hvor kilderne og tegneserien adskiller sig en smule fra hinanden.
Tegnestilen er detaljerig og rea¬-listisk, bøgerne er stemningsfuldt farvelagt, og den megen snak og konspirering suppleres fint af betragtelige mængder erotik og bloddryppende action. Gladiatorkampene og gladiatorsportens hakkeorden med billige slaver og superstjerner beskrives også fint, samtidig med at historien udstiller det noget særlige romerske syn på værdisætningen af menneskeliv.
Alt i alt er der temmelig meget godt at sige om Murena - Moderens cyklus. Efter endt læsning venter man utålmodigt på de næste bind, så spændende er bøgerne. De giver desuden lyst til at læse mere om perioden, og de politiske spil i magtens korridorer er ikke svære at relatere til vor tids demokrati, hvor aftaler eller i hvert fald grundlag for aftaler også undertiden indgås i lukkede forsamlinger, og hvor mod- og samarbejde undertiden kan være to sider af selvsamme sag.
Murena - Moderens cyklus anbefales alle med interesse for historie, politik og/eller tegneserier. Der er noget for enhver smag, det er næsten seriens største aktiv. Man må håbe, at de følgende bind i serien også er på vej i danske oversættelser, Forlaget Faraos Cigarer har i hvert fald ramt rigtigt med denne udgivelse.
»Modsat romanformen giver tegneserien også plads til grafisk korrekt gengivelse af datidens bygninger, tøj og ritualer uden at stopfodre os med ord og alenlange beskrivende afsnit. Tegneserieformen fungerer rigtig godt til denne type populær historieformidling.«

WA nr 31 6 aug 2010 af Nikolaj Mangurten lassen