Forside | ![]() |
Udgivelser Kommende udgivelser Tegner & forfatter |
![]() |
Anmeldelser Smagsprøver |
![]() |
![]() |
Om
forlaget Kontakt |
Sex, Vold og magtkampe
Sex, vold og magtkampe
Dufeaux (forfatter) og Delaby (tegninger): Murena - Moderens
cyklus. Oversat af Ole Steen Hansen. Bind 1-4 samlet i boks. Purpur
og guld, Af sand og blod, Den bedste af alle mødre, De som skal dø.
498 kroner. Kan også købes enkeltvis for 148 kroner stykket.
Forlaget Faraos Cigarer.
Belgien har en stolt tradition for tegne-serier. Den europæiske
tegneserietradition hviler i høj grad på belgiske skuldre med
Tintin, Splint & Co., Vakse Viggo, Lucky Luke, Smølferne og
Blake & Mortimer som nogle af de mest kendte eksempler på
serier, der er blevet til i Belgien.
Kendte franske tegnere arbejdede også i Bruxelles i 60erne, 70erne
og 80erne, og byen er i dag i egne øjne Europas
tegneseriehovedstad. Der findes adskillige skoler med
tegneserieuddannelser i Belgien, som også har et tegneseriemuseum
og formentlig må tilskrive tilrejsende Tintin-fans en god del af
landets turisme. Den såkaldte fransk-belgiske tegneserietradition
er faktisk mest belgisk, fordi det især var i Belgien, at serierne
blev lavet og udgivet, også de franske tegneres.
Det er derfor ikke overraskende, at en markant ny serie kommer fra
Belgien. Denne gang er det den historiske Murena, hvis første bind
oprindelig udkom i 2001 og nu er oppe på syv titler. Serien har
været en international succes fra starten, og i Danmark får vi nu
de fire første bind - den første cyklus, som forfatterne selv
kalder det - i flotte hardcover-udgaver, som tilmed er samlet i en
lækker boks til reolen.
Murena er søn af Kejser Augustus' elskerinde, Lollia. Kejserens
hustru får imidlertid nys om forholdet, og så får hun Lollia myrdet
og sin mand forgiftet, så hendes egen bare 17-årige søn, Nero,
bliver indsat som ny kejser for det romerske imperium.
Nero er ven med Murena, men den unge kejser holder sagernes rette
sammenhæng for sig selv. Sådan begynder hans liv midt i
magtintrigernes centrum. For kejserembedet er farligt, og man skal
være både intelligent og snu for at være på forkant med den
politiske udvikling. Rigmænd, hærledere og senatorer har
forskellige agendaer og danner og bryder lystigt alliancer. Midt i
det hele sidder Neros mor og trækker i trådene, begærlig efter magt
ligesom alle andre. Neros trængsler vokser, og hans beslutninger
bliver hurtigt mere skæbnesvangre og resolutte. For at være leder
må man vise råstyrke og handlekraft. Og Nero spiller spillet
dygtigt.
Tegneserier med historisk perspektiv har altid været populære,
lige fra farverige cowboyserier og krigsserier over Prins Valiant
til den oldromerske actionserie Alix.
Også grafiske romaner som Art Spiegelmans Maus, Will Eisners The
Plot og den iranske samtidsfortælling Persepolis har historiske
begivenheder som baggrund.
Nogle serier - fx bøgerne om den italienske eventyrer Corto
Maltese og den kontrafaktiske superheltehistorie Watchmen -
forholder sig mere fantasifuldt til historien, men inddrager stadig
de historiske begivenheder og personer som centrale elementer i
fortællingerne.
Den unge Nero er omdrejningspunktet i serien. Men omkring ham
vrimler det med spændende bipersoner, som undertiden får lov at
træde ind og bære historien: Claudius, Britannicus, Aggrina,
Pallas, Poppea og Neros fortrolige rådgiver og privatlærer, den
berømte forfatter Cicero. Det er sjovt at se disse historiske
personligheder få liv i tegneserieform, og modsat filmatiseringerne
af Romerrigets historie kan man selv bestemme tempoet, når man
læser.
Her er heller ingen larmende special effects og forstyrrende
pyrotekniske opvisninger, men al den tid og plads til oplevelse,
man kan ønske sig. Modsat romanformen giver tegneserien også plads
til grafisk korrekt gengivelse af datidens bygninger, tøj og
ritualer uden at stopfodre os med ord og alenlange beskrivende
afsnit. Tegneserieformen fungerer rigtig godt til denne type
populær historieformidling. Naturligvis tager tegneserien sig nogle
friheder undervejs, men bøgerne er forsynet med et lille
noteapparat bagerst, og der gøres nøje rede for de steder, hvor
kilderne og tegneserien adskiller sig en smule fra hinanden.
Tegnestilen er detaljerig og rea¬-listisk, bøgerne er
stemningsfuldt farvelagt, og den megen snak og konspirering
suppleres fint af betragtelige mængder erotik og bloddryppende
action. Gladiatorkampene og gladiatorsportens hakkeorden med
billige slaver og superstjerner beskrives også fint, samtidig med
at historien udstiller det noget særlige romerske syn på
værdisætningen af menneskeliv.
Alt i alt er der temmelig meget godt at sige om Murena - Moderens
cyklus. Efter endt læsning venter man utålmodigt på de næste bind,
så spændende er bøgerne. De giver desuden lyst til at læse mere om
perioden, og de politiske spil i magtens korridorer er ikke svære
at relatere til vor tids demokrati, hvor aftaler eller i hvert fald
grundlag for aftaler også undertiden indgås i lukkede forsamlinger,
og hvor mod- og samarbejde undertiden kan være to sider af
selvsamme sag.
Murena - Moderens cyklus anbefales alle med interesse for
historie, politik og/eller tegneserier. Der er noget for enhver
smag, det er næsten seriens største aktiv. Man må håbe, at de
følgende bind i serien også er på vej i danske oversættelser,
Forlaget Faraos Cigarer har i hvert fald ramt rigtigt med denne
udgivelse.
»Modsat romanformen giver tegneserien også plads til grafisk
korrekt gengivelse af datidens bygninger, tøj og ritualer uden at
stopfodre os med ord og alenlange beskrivende afsnit.
Tegneserieformen fungerer rigtig godt til denne type populær
historieformidling.«
WA nr 31 6 aug 2010 af Nikolaj Mangurten lassen